Back to Top
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Een reboot van de serie

Een reboot van de serie 19 dec 2015 17:25 #1

• admin
  • admin's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 10
Hoewel de tekenstijl in De Rode Ridder steeds geëvolueerd is, komt er met het werk van Fabio Bono ongetwijfeld de grootste stijlbreuk die de reeks ooit gekend heeft.
Daarnaast zouden de nieuwe albums ook in een groter formaat verschijnen. Redenen genoeg volgens sommigen om de reeks een reboot te geven en opnieuw bij nummer één te starten. Wat vinden jullie?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Talmondreda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door admin.

Een reboot van de serie 19 dec 2015 18:26 #2

• Magic XI
  • Magic XI's Profielfoto
  • Stokvechter
  • Stokvechter
  • Ontvangen bedankjes 18
Mij leek het in eerste instantie een spin-off zoals Amoras bij Suske & Wiske. Liefst had ik dat de reeks verder gezet werd à la Star Wars, maar als blijkt dat de reeks een reboot krijgt lijkt van 1 beginnen mij logisch. Maar ja, bij James Bond beginnen ze ook niet opnieuw vanaf 1.
Als ze toch de reeks verder zetten, deel ik Gilles zijn mening dat het formaat behouden moet blijven. Een groter formaat zijn gewoon grotere tekeningen, niet meer of minder.

Laast bewerkt: door Magic XI.

Een reboot van de serie 19 dec 2015 20:45 #3

• de bergbewaker
  • de bergbewaker's Profielfoto
  • Stokvechter
  • Stokvechter
  • Ontvangen bedankjes 26
Nieuwe nummering aub !

Wegens (voor mij) ...
- te grote stijlbreuk met huidige RR
- ander formaat dan huidige
- geen "tekenstrookjes" op de pagina's
- vanaf nr 1 is er h-wsl meer nieuw leespubliek dat ze kunnen interesseren dan van een hoge nr 250

Een reboot van de serie 19 feb 2016 20:04 #4

• acor
  • acor's Profielfoto
  • Jonker
  • Jonker
  • Ontvangen bedankjes 18

Magic XI schreef : Als ze toch de reeks verder zetten, deel ik Gilles zijn mening dat het formaat behouden moet blijven. Een groter formaat zijn gewoon grotere tekeningen, niet meer of minder.

SU kennende (denk aan Kiekeboe dat plots De Kiekeboes werd op groter formaat): groter formaat, maar de tekeningen blijven even groot. Gewoon meer wit op het blad.

Was eigenlijk een mooie gelegenheid om een afgeleide van de reeks te maken, zoiets als de Elseworlds of zo van DC of het vroegtijdig gestopte Red Knight. Een donkere versie van RR met veel meer seks en geweld. RR voor een ouder publiek dus.

Een reboot van de serie 13 juli 2016 15:07 #5

• Arnak, de Donkere
  • Arnak, de Donkere's Profielfoto
  • Stalknecht
  • Stalknecht
  • Ontvangen bedankjes 3
Vind nu al dat Fabio Bono's stijl meer doet denken aan "Red Knight" dan aan de "gewone" reeks....eigenlijk is DIT het "vervolg" dat we nooit gekregen hebben op "Red Knight", noch van Marvano noch van Oosterveer. Los bekeken (en eigenlijk in het algemeen) vind ik het een zeer goed album.
Als een Valk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Molay

Laast bewerkt: door Arnak, de Donkere.

Een reboot van de serie 15 sept 2016 09:55 #6

• Talmondreda
  • Talmondreda's Profielfoto
  • Stalknecht
  • Stalknecht
  • Non omnis moriar
  • Ontvangen bedankjes 1
Het is niet de stijl van de tekenaar, maar van de scenarist, waar ik grote moeite mee heb.
De Rode Ridder is GEEN Game of Thrones, iets waar Legendre duidelijk fan van is en ik absoluut niet. Eerdere scenario's van zijn hand waren al vrij grimmig, maar met dit album is er, wat mij betreft, een grens overschreden.
Dit heeft niets meer met de Johan te maken waar ik de verhalen veertig jaar lang van verslonden heb. Al drie generaties van mijn familie hebben de serie altijd met heel veel plezier gelezen. De nadruk ligt hier helaas op hebben, want het plezier is er wel af met het verschijnen van deze "vernieuwing"!
Waarom moet alles steeds grimmiger en zwarter? Poging tot verkrachting, gedwongen seks, afhakken van hoofd en ledematen? Als dit de kant is die men met deze serie op wilt gaan, ben ik er klaar mee. Met veel pijn in het hart, dat wel.

Een reboot van de serie 15 sept 2016 11:01 #7

• Magic XI
  • Magic XI's Profielfoto
  • Stokvechter
  • Stokvechter
  • Ontvangen bedankjes 18

Talmondreda schreef : De Rode Ridder is GEEN Game of Thrones, iets waar Legendre duidelijk fan van is en ik absoluut niet.

SU zou hem hier min of meer toe gedwongen hebben. Het is dus niet Legendre zijn idee.

Een reboot van de serie 15 sept 2016 15:01 #8

• Talmondreda
  • Talmondreda's Profielfoto
  • Stalknecht
  • Stalknecht
  • Non omnis moriar
  • Ontvangen bedankjes 1
SU zou hem hier min of meer toe gedwongen hebben. Het is dus niet Legendre zijn idee.

Bedankt voor de informatie. Dat wist ik niet. Ik vraag me af of dat nou wel zo'n goed idee is geweest? Wellicht trek je inderdaad nieuwe lezers aan met dit soort fratsen, maar hoeveel oude lezers jaag je ermee weg?
Bovendien is het nog steeds het idee van Legendre geweest om Johan te veranderen van een ridder zonder vrees of blaam, naar een onbeschofte botterik. Tenminste, dat neem ik aan. Het zou dus heel goed kunnen dat ik er wederom naast zit. :oops:

Een reboot van de serie 16 sept 2016 16:05 #9

• De Ridder van De Ronde Rijsttafel
  • De Ridder van De Ronde Rijsttafel's Profielfoto
  • Laat
  • Laat
  • Ontvangen bedankjes 5
In de hoogdagen van de Rode Ridder, die wel het signatuur van Karel Biddeloo moeten dragen, was elk individueel album een individueel verhaal - weliswaar met vaak weerkerende karakters, en uitzonderlijk wel eens deel van een overkoepelend mini-cyclus van enkele albums - maar steeds los van andere albums leesbaar. Men kon een willekeurige zilveren (of blauwe) kaft uit de kast trekken en even opgaan in het verhaal, van begin tot einde. Dat maakte een dergelijke uitstapje in de wereld van De Rode Ridder naar mijn ervaren, uiterst vermakelijk. Elk album opnieuw volgt Johan een nauwkeurig en voor de lezer erg familiair stappenplan dat er voor zorgt dat tegen het einde van het album de zaak is geklaard, en de desbetreffende villeine hertog, kasteelheer, bovennatuurlijke boosaardige kracht, een van de op de Hunnen gelijkende nomadische roversbenden, of desbetreffende handlanger van Bahaal, van een kale reis is terug gekomen. Als Johan het eens niet eigenhandig dreigt af te kunnen, verschijnt er op een van de laatste bladzijden wel een dienaar van het licht om het verder op te lossen. Met andere woorden, het Kwade in het universum van de Rode Ridder is niet bij machte te ontsnappen uit de rigide dimensie van een enkel album – en dat is een mooie gedachte. Bahaal moet telkens opnieuw beginnen, en zal ook in het volgende album weer falen – dat weet je gewoon.

De heersende tendens in de hedendaagse strip is echter het vervolgverhaal. Zelden gebeurt er nog iets in een album – alles speelt zich in een vorig of volgend album af. Wil men zich met strips ontspannen, kan men maar beter meteen een hele stapel uit de kast halen. Het geheugen faalt namelijk wel eens, en wil zich bij het nieuwste album uit de reeks niet altijd meer de essentie van de vorige albums herinneren.

Deze spijtige tendens heeft zich ook – al dan niet met medeweten van Bahaal – in het universum van de Rode Ridder doorgezet, en het einde van een album is helaas al lang geen garantie meer dat het ergste achter de rug is, en het leed geleden. Is de Fee van het licht soms plots niet meer bij machte in te grijpen aan het einde van een album? Is het kosmische evenwicht waar Galaxa en Merlijn zo vol van waren plots niet meer van tel? Of is Demoniah – onder vermomming van een zwartharige pruik uiteraard, om haar zwarte haar geheel onherkenbaar te maken – geinfiltreerd op de afdeling scenario’s? Sint-Joris mag het weten. In elk geval is een album geen cirkel meer met begin en einde, maar een troosteloos moeras waarin de held rondploetert zonder ooit een centimeter dichter bij het einddoel te komen.

Neen, het bevalt me helemaal niet dat avonturen niet meer tot een goed einde worden gebracht tussen voor en achterkaft, en ik kan dit plotse verschil met vroeger evenmin geheel verklaren, anders dan een inmenging van sinistere orde. En zou het feit dat Johan zich nu ook al niet meer scheert er iets mee te maken hebben?

We moeten helaas besluiten dat Het Kwade heden ten dage slinkser te werk gaat dan in de jaren tachtig en negentig! Ik stel voor dat de achteloze lezer van de Rodde Ridder zich hoedt voor wat komen gaat – want eerlijk gezegd vrees ik dat we nog een aantal albums nodig zullen hebben vooraleer deze nieuwe, ietwat luiere avatar van de Rode Ridder zich eindelijk eens gaat scheren. Of zou Galaxa misschien toch nog redding brengen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillemIII, Jurgen432, Raenius, Talmondreda, Polsnoek

Een reboot van de serie 21 nov 2016 13:24 #10

• Raenius
  • Raenius's Profielfoto
  • Heraut
  • Heraut
  • Ontvangen bedankjes 8
Ik ben wel eens benieuwd of men hier eens direct op kan reageren door de verantwoordelijken? Als in de uitgever, tekenaar, etc?

Ik ben toch wel erg benieuwd naar hun antwoorden...

Heb jij contacten @Sint-Joris?

Laast bewerkt: door Raenius.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.878 seconden